Sidor

19/04/2022


Långt och kort, improviserat och komponerat med Sid Hilles trio F#2

F#2

Scientifically Proven & Clinically Tested

(Satnamusic)

Pianisten och kompositören Sid Hille flyttade från Tyskland till Finland sommaren 1994. Sedan dess har han gjort runt tjugo skivor. Trion med basisten Jori Huhtala och trumslagaren Markus Ketola har funnits sedan våren 2016. Då hette den FIS (Free Improvising Spirits). På debutskivan The Wannsee Punk (2018) stavas trions namn f#. Nu heter de f#2.

Debutskivan innehöll helt improviserad musik, men det var inte stilmässigt fråga om traditionell frijazz, i vilken man ofta undviker pulserande rytmer eller ackordföljder som går att känna igen.

På den nyare skivan är det både och – komponerat och i stunden skapat – men även både puls och rubato, medan graden av vanlig tonalitet varierar.

Fyra av skivans stycken är från beställningsverket In Dialogue för en utställning med Dialoger arbeten av Tapio Wirkkala och Rut Bryk på Esbo moderna konstmuseum EMMA. https://emmamuseum.fi/sv/utstallningar/visningslagret-bryk-wirkkala/Pepa Päivinen medverkar på dessa spår med frodiga saxofoner och mystifika flöjtar. De fyra styckena Fire, Concrete, Air och Glass bildar en egen helhet inom helheten. Man kan gärna lyssna på dem i följd, även om det kräver att man hoppar mellan spåren.

Heavy som inleder skivan motsvarar bra sin titel. Ketola bankar på som han förmodligen gjorde i sin ungdom som rocktrummis. Huhtala kryddar tidvis den tunga rytmen på jamaikanskt vis, medan skivans andra gäst, Herbert Könighofer, ersätter den lyckligtvis frånvarande distgitarren med geschwint slingrande saxofon.

Könighofer, som är från Österrike, har spelat i band som Moon on High och Jesus Christ Smokes Holy Gasoline. Han medverkar lyckat även på Sax Speak med svordomar genom saxofonmunstycket och på Fragile, som med lyrisk sopransax och Rhodes direkt för tankarna till Chick Coreas Return to Forever.

Den korta Bossa II är en annorlunda bossanova. Elpianot körs genom en ringmodulator som gör det minst sagt svårt att uppfatta harmonierna. Därefter lägger man steglöst i en lugn men ryckande ECM-växel i Glass.

Resolution är traditionell frijazz av lämpligt format och den psalmliknande Morning Mood som avslutar skivan håller också moderat längd.

Skivan kan rekommenderas för både den som gillar längre låtar och för den som föredrar kortare bitar. Det finns nämligen stycken av bägge slag på den.

Jan-Erik Holmberg

 

  Mehldau släpar nu mest på progekorset i stället för Bebopbojan Brad Mehldau Jacob’s Ladder (Nonesuch, 2022) Det är stora format oc...