Sidor

19/04/2022

 


Långsamma elektroniskt kryddade triotoner

Joona Toivanen Trio

Both Only

(We Jazz)

Det är sällan ett tema spelat med kontrabas låter så naturligt och motiverat. Tapani Toivanen placerar tonerna exakt rätt i sitt stycke Enlightened. Det är väl bäddat för brodern Joona då det är dags för solo. Olavi Louhivuoris cymbalarbete med jämnt tickande samt långa toner från sizzleplåten bidrar till dramatiken väl.

Both Only är pianisten Toivanens sjätte trioskiva. Den första, med samma musiker, kom år 2000.

På den föregående skivan XX (2017) frångick trion en traditionellare uppbyggnad med uttalade harmonier och solon till fördel för större abstraktion. Nu fortsätter de i samma riktning.

Sex av skivans nio stycken är signerade av trion gemensamt, vilket tyder på kollektiv improvisation, komposition mer eller mindre i stunden.

Det korta titelspåret inleds med gnisslande stråkspel på basen och annat händer inte, förutom en elektronisk ljudvägg som sakta stiger fram.

In Place för tankarna till Iro Haarlas musik. Det är fråga om samma slags långsam vandring runt ett ackord som aldrig tycks upplösas harmoniskt men nog hela tiden antyder rörelse på ett svävande sätt.

Skivan innehåller huvudsakligen långsamt flytande musik utan några tillstymmelser till virtuositet i form av snabba löpningar. Musiken är allt annat än dramatisk, hellre kontemplativ.

De akustiska ljuden är ofta elektroniskt bearbetade och man har också gjort överdubbningar. Med undantag av Enlightened hittar man inte här traditionell kollektiv jazzsväng. Snarast går man mot det andra hållet, som i Direction där pianisten och basisten verkar spela ovetande av trumkompet.

Jan-Erik Holmberg

 

  Mehldau släpar nu mest på progekorset i stället för Bebopbojan Brad Mehldau Jacob’s Ladder (Nonesuch, 2022) Det är stora format oc...