Sidor

01/06/2022


 

Mehldau släpar nu mest på progekorset i stället för Bebopbojan

Brad Mehldau

Jacob’s Ladder

(Nonesuch, 2022)

Det är stora format och än större kontraster på pianisten Brad Mehldaus skiva. Av Rushlåten Jacob’s Ladder bygger han en svit med själva låten i mitten. Men det är inte så lätt att känna igen det kanadensiska progbandets sång om man inte är en inbiten Rushdiggare.

Betydligt lättare är det med bandet kanske kändaste låt, Tom Sawyer. Den är kanske avsedd att vara en någorlunda radiovänlig och igenkännlig bit, men å andra sidan är nästan åtta minuter musik för mycket i de flesta kanaler numera.

Också det mindre kända men betydligt ambitiösare bandet Gentle Giants Cogs in Cogs blir en tredelad svit i Mehldaus skickliga händer. Skivan avslutas av en tredje svit, Heaven, som innehåller inslag från bandet Yes Starship Trooper.

Även om stilbildaren Mehldau är känd som en av de senaste årtiondenas solidaste jazzpianister, med bland annat fler än tio traditionella pianotrioskivor bakom sig, är det inte första gången han vidgar genremässigt ramarna för sitt uttryck.

Den föregående skivan med större sammansättning, Finding Gabriel (2019) ligger inte, med syntar och sådant, klangmässigt långt från denna skiva.

Tidigare har Mehldau färdats tvärsöver domäner på skivor tillsammans med bland annat den svenska mezzosopranen Anne Sofie von Otter, kammarorkestern Orpheus Chamber Orchestra och allas vår Willie Nelson.

Trots mångfalden av material på Jacob’s Ladder, är det nog Mehldau hela skivan lång (70’15”). Och strålande jazzpiano saknas inte heller; till exempel på Jacob’s Ladder II — Song som klockar lite över elva minuter bjuder han på fyra minuter pur jazzsolo, vid sidan om bland annat Mellotron och analogsyntar.

Herr Und Knecht med Tobias Bader, som rytande reciterar Hegel, är i sin metalliska inpackning kanske det mest överraskande och samtidigt mainstreampublikvänligaste spåret på skivan (till exempel i Finland verkar ju tung rock vara den nya folkmusiken).

Man växlar mellan metallrockande och Zappaliknande mellandelar, men Joel Frahms Coltraneinspirerade sopransax styr stycket in på ett slags jazzspår. Som skarp kontrast fortsätter det klassiskt inramat på (Entr’acte) Glam Perfume med piano, harpa och Becca Stevens sång som också klingade liknande på Finding Gabriel.

Liksom ofta på 70-talet, den progressiva rockens guldålder, är skivan en helhet, ett temaalbum som man kan sitta och lyssna på, koncentrerat igenom, hela skivan lång. Jag misstänker dock att jag ibland kommer att hoppa över Tom Sawyer, som jag definitivt har hört för många gånger i originalversion.

Jan-Erik Holmberg

  Mehldau släpar nu mest på progekorset i stället för Bebopbojan Brad Mehldau Jacob’s Ladder (Nonesuch, 2022) Det är stora format oc...